Wielki teatr świata rozgrywać się będzie w Poznaniu

Stefan Drajewski
Tryptyk „Sad face – happy face” pokaże grupa Need Company
Tryptyk „Sad face – happy face” pokaże grupa Need Company fot. MAndree lanthier
Jubileuszowa Malta nie przypomina w niczym tej pierwszej. Gościem specjalnym zmodernizowanej Malty będzie teatr flamandzki, który podbija cały świat. Na afiszu wielkie sławy tego teatru i artyści poszukujący dopiero swojego miejsca na teatralnej mapie świata. Nie zabraknie również teatrów z innych stron świata, w tym również grup poszukujących z Polski, ulubionych i tych zupełnie nieznanych.

Nie sposób obejrzeć wszystkie wydarzenia. Dlatego postanowiliśmy stworzyć alfabet maltański. Ułożyliśmy wszystkie imprezy alfabetycznie, grupując je w nurty. I tak najobszerniejszy jest nurt teatralny.

TEATR

Arquiem / Periplum

Spektakl-pochód inspirowany „The Songs of Innocenc” Williama Blake’a oraz „Porphyria’s Lover” Roberta Browninga. Opowiada o pierwszej miłości, która popycha do morderstwa – jest balladą o niezwykłej sile wizualnej, która porywa tłum i przenosi publiczność w przestrzeń nocnej miejskiej procesji.
ul. Wroniecka (od strony synagogi), 27, 28 czerwca, godz. 22, wstęp wolny

Assassins / Random Screan

Assassins to broadwayowski musical , który oddaje głos ludziom, którzy zabili lub próbowali zabić amerykańskich prezydentów, mówi o ich pragnieniach i motywacjach.
Sala Wielka CK Zamek, 25, 26, 27, 28 czerwca, godz. 17, bilety 10, 15 zł

Bodyland / Movements Factory

Zespół pojmuje przestrzeń teatralną jako obszar starcia rzeczywistości z iluzją jej kreacji. Na kolejne spotkanie z maltańską publicznością przygotowało żywe obrazy „Bodyland”, by wraz ze swymi aktorami i tancerzami zabrać publiczność w podróż po historii i teraźniejszości poznańskiej Śródki.
Rynek Śródecki, 27 czerwca, godz. 22, wstęp wolny

Cyganeria / Teatr Wielki

„Cyganeria” w Starej Gazowni inauguruje cykl spektakli plenerowych Teatru Wielkiego w Poznaniu, które od tego roku będą wieńczyły każdy kolejny sezon artystyczny. W roli reżysera operowego debiutuje Agata Duda-Gracz.
Stara Gazownia, 25–27 czerwca, 2–4 lipca, godz. 21.30, bilety: 30, 60, 120 zł

Feliniana / Ondadurto Teatro

Spektakl-hommage dla wielkiego włoskiego reżysera Federico Felliniego. Czerpie inspiracje z jego filmów – wyrafinowanych obrazów, czarno--białych tonów, sytuacji na planie. Przedstawienie opiera się na nieustannie zmiennej relacji z widownią.
Plac Wolności, 1, 2 lipca, godz. 21, wstęp wolny

Finis Terre / Divadlo Continuo

Spektakl jest sugestywną wizualnie, alegoryczną opowieścią o dwóch podróżach – kobiecej i męskiej, których kres wyznacza zarazem tytułowe krańce świata. Podczas gdy mężczyźni wędrują po dalekich krajach, aby osiągnąć idealne cele, kobiety śnią o ich podróżach i miejscach, które zdobywają.
Wzgórze Przemysła, 26, 27 czerwca, godz. 23, wstęp wolny

Ich czworo. Obyczaje dzikich” / Teatr Polski

O sztuce Zapolskiej mówi Agnieszka Korytkowska-Mazur, reżyserka: – Ich czworo Zapolska nazwała „tragedią ludzi głupich”. Dla nas jest to raczej komedia, jaką grają przed sobą nawzajem ludzie niespełnieni. (...) Małe kompromisy sumują się w wielkie kompromisy, na jakie idziemy sami ze sobą. Groteska sąsiaduje jednak dość blisko z grozą. Gdy okazuje się, że te powielane kalki nie są nam obce, wpadamy w gogolowską pułapkę: rozpoznajemy siebie aż za dobrze w tym, z czego się śmiejemy...
Teatr Polski – Duża Scena, 1 lipca, godz. 19, bilety: 10 zł

Minaret – Marsz tyłem

Marsz Tyłem – akcja w przestrzeni Joanny Rajkowskiej i Hanny Gill-Piątek. Chcemy przejść od jak najbardziej realnej katedry pod nieistniejącym jeszcze minaretem-kominem do synagogi-pływalni. Tyłem. Nie, nie będzie to manifestacja, raczej wydarzenie w przestrzeni wewnętrznej uczestników marszu. Spróbujemy poczuć ciałem linię pomiędzy tymi trzema miejscami. Idąc tyłem, uważamy na każdy krok, potrzebujemy pomocy i zaufania do innych osób. Uwaga i świadomość są wyostrzone, tworzy się zupełnie nowy wymiar, choć ani na chwilę nie opuszcza się rzeczywistości.
Początek plac przed katedrą, 29 czerwca, godz. 18, wstęp wolny

Mistrz i Małgorzata / Teatr Polski

Reżyser Grigorij Lifanow tak mówił przed premierą o artystycznych celach, jakie chciał osiągnąć w „Mistrzu i Małgorzacie”: Chciałbym zaprezentować spektakl o wolności, o poszukiwaniu wolności, o tym, jak człowiek twórczy – pisarz, artysta, aktor – szuka wolnej dla siebie przestrzeni, w której może zaistnieć. Dlatego proponuję trzy akty, każdy inny i zupełnie różny.
Teatr Polski, 25 czerwca, godz. 18, bilety: 40 i 50 zł

Oriente / Teatro due Mondi

Siedmiu aktorów znajduje się w nieustannym ruchu przychodzenia i odchodzenia, poszczególne sceny następują po sobie w wybranych miejskich lokalizacjach – przystankach, włączając widzów w szczególny obieg uwagi. „Oriente” dzieje się w dalekowschodniej wiosce. Grupa jej mieszkańców śpiewa pełne gniewu pieśni o historii swego życia naznaczonego ciężką pracą. Gdy panujący Tyran to słyszy, bojąc się narastającego buntu, decyduje się ich zabić.
Ul. Półwiejska, 29, 30 czerwca, godz. 20, wstęp wolny

Przyjaciel /Teatr Polski

O swojej sztuce „Przyjaciel” Radosław Paczocha mówi: (...) starałem się sfotografować stan świadomości człowieka, który bez względu na to, czy jest winien zarzucanych mu czynów, musi stworzyć przekonującą kreację. Jeżeli jest winny, musi przekonująco zagrać niewinnego. A jeśli jest niewinny, to i tak zmuszony jest w bardziej przekonujący sposób „stworzyć” wizerunek człowieka niewinnego.
Teatr Polski, Malarnia, 26, 27 czerwca, godz. 19.30, bilety: 10 zł

Sad face – Happy face / Jan Luwers and Needcompany

„Isabella’s room” jest pierwszą częścią powstałego na przestrzeni pięciu lat tryptyku Sad Face – Happy Face. Niewidoma, starsza kobieta opowiada historię swojego burzliwego życia, które obejmuje najważniejsze wydarzenia XX wieku. Przytaczane opowieści nawiązują do prawdziwych zdarzeń. Druga część tryptyku, „The Lobster” Shop przypomina koszmar senny. Punktem wyjścia trzeciej części, „The Deer House”, była śmierć brata jednej z tancerek – dziennikarza wojennego przebywającego w Kosowie. Spektakl mówi o teraźniejszości świata ogarniętego wojną, ale i teraźniejszości samego przedstawienia.
MTP, 27, 29 czerwca, godz. 16, bilety 25 i 35 zł

Springville / Miet Warlop

Springville jest żywą instalacją, w której obraz przejmuje władzę nad spektaklem. Miet Warlope przenosi nas w świat człowieka, którego dom pełen dziwnych przedmiotów ożywa. Scenografia i postacie splatają się i wpływają na siebie. „To więcej niż fascynacja, darzę przedmioty prawdziwym uczuciem. Nie mogę patrzeć na nie tylko w sposób funkcjonalny. Szukam emocji, jaka się za nimi kryje”. Jak tchnąć w obiekty życie? By spojrzeć na przedmioty inaczej, uwolnić od unieruchamiających je przyzwyczajeń człowieka, trzeba wywołać huragan.
Stara Rzeźnia (Maszynownia), 30 czerwca i 1 lipca, godz. 17, bilety 10 i 15 zł

Śródka Europy / Akademia Ruchu

Projekt „Śródka Europy” stanowi próbę wykorzystania inspirujących fragmentów miasta – obecnych w świadomości jego mieszkańców, a zarazem przez nich zapomnianych. Takim miejscem na granicy zapomnienia jest w Poznaniu .
Rynek Śródecki, 1, 2 lipca, godz. 22, wstęp wolny

The Bell / Periplum

Hipnotyzująca opowieść o walce, nadziei i zbawieniu. Mówi o starciu klanów w skonfliktowanym kraju, gdzie wrogowie – zaślepieni wzajemną nienawiścią – chcą siebie zrównać z ziemią. Absurd wojny i instynkt zniszczenia może trwać nadal i eskalować przemoc albo zakończyć się – wraz z decyzją o odbudowaniu świata na nowo, z ocalałych resztek.
Plac Wolności, 25, 26 czerwca, godz. 22, wstęp wolny

The Monkey Trial / TG Stan

The Monkey Trial jest transkrypcją procesu Johna Scopes’a, który w 1925 roku został oskarżony przez stan Tennessee o uczenie ewolucjonizmu Darwina. Biolog z miejscowości Dayton stał się za zgodą miasteczka liczącego na rozgłos i turystów królikiem doświadczalnym wybranym przez ludzi walczących o swobody obywatelskie.
Collegium Maius, 29, 30 czerwca, godz. 18, bilety: 10 i 15 zł

The Truth About The Kennedys / Luk Perceval

Sztuka jest opowieścią o rodzinie, która stała się mitem. Etapy opowieści wyznaczane są przez kolejne odsłony dziejów rodziny (zabójstwo Johna Fitzgeralda Kennedy’ego w Dallas, tragiczne wypadki braci, w tym zabójstwo Bobbiego Kennedy’ego w Los Angeles, najważniejsze wydarzenia polityczne, takie jak zabójstwo Martina Luthera Kinga w Memphis, narodziny, związki – małżeństwo z Jackie, rozstania, śmierci). Reżysera nie zajmują jednak fakty, ale fenomen, w którego realność wszyscy chcą wierzyć. Co jest prawdą, a co kreacją? Kto jest kim, jaką gra rolę, kto ma władzę?
Teatr Wielki, 2 i 3 lipca, godz. 19.30, bilety: 25 i 35 zł

Tourniquet / Abattoir Fermé

„Tourniquet” oznacza w języku angielskim opaskę uciskową, ale i ciemiężyciela. To również singiel promujący drugi studyjny album grupy Marilyn Manson Antichrist Superstar z 1997 roku. Łącząc rytuał, trans i egzorcyzmy Abattoir Fermé przywołuje w „Tourniquet” historię domu i jego trzech duchów. To jednak sam widz odtwarza historię, która na scenie układa się w obrazy inspirowane filmami, takimi jak „Egzorcysta”, „Requiem”, „Lola”, pracami Carravagia, „Boską Komedią” Dantego.
Ośrodek Teatralny Maski, 26, 27 czerwca, godz. 19, bilety: 10 i 15 zł

Trajets De Vie / Compagnie ex Nihilo

„Trajets De Vie”, „Trajets De Ville” to jeden projekt o dwóch twarzach lub dwa projekty połączone wspólnym polem działania. W „Trajets De Vie” tworzą je ławki ustawione w przestrzeni miejskiej. Spełniają nie tylko funkcję obiektu użytkowego, stają się symbolicznymi miejscami oczekiwania, postoju i trwania – często w niewiadomym celu. W „Trajets De Ville” następuje wyczekiwany cel – kulminacja. Tancerze opanowują kwartał ulic w poszukiwaniu możliwie intensywnej interakcji. Trans jest zatem podstawowym sposobem bycia mieszkańca współczesnego miasta – pędzącego w niewiadomym kierunku razem z innymi.
ul. Półwiejska, 27, 28 czerwca, godz. 10, wstęp wolny
ul. Ratajczaka, 27, 28 czerwca, godz. 18.30, wstęp wolny

Trup / Teatr Polski

„Trup” to groteskowa opowieść o współczesnym świecie i naszej jego percepcji – podporządkowanej potrzebie rozrywki oraz obserwowania celebrytów nieustannie zabiegających o uwagę mediów i masowej publiczności. Dramaturgia spektaklu zbudowana jest na schemacie reality show.
Teatr Polski – Duża Scena, 29 czerwca, godz. 19, bilety 10 zł

Tryptyk: Tańcz (cz.I) / A3 Teatr

Zatrzymania w ruchu, pęknięcia w rytmach. Tango wykorzystane jako forma, nie maestria. Ukazane w minimum ruchu, bez pantomimicznych „ozdobników”. Jako treść relacji kobieta-mężczyzna i mężczyzna-mężczyzna, bez „filozoficznej” nadwyżki. Aktorzy zawieszeni w przestrzeni i czasie, ograniczeni żelazną konstrukcją, zdeformowani odbiciami. Porzuceni w teraz-tu-nigdzie, istnieją wobec siebie.
Dziedziniec Różany, 29 czerwca,godz. 21, bilety 10 i 15 zł

Tryptyk: Okruchy (cz. 2 i 3) / A3 Teatr

Spektakl próbuje zbliżyć się do prywatnych ludzkich opowieści – budowanych z tytułowych okruchów: drobnych historii, szczegółów, którymi wypełnione jest ludzkie życie. Bohaterowie dzielą się tymi codziennymi doświadczeniami i rozważają wzajemne istnienie – „wobec siebie”. Na Okruchy składa się pięć stacji wzorowanych na średniowiecznych mansjonach, rozmieszczonych w przestrzeni miasta, ulicy, teatru czy starej fabryki.
Dziedziniec Różany CK Zamek, 30 czerwca, godz. 21, bilety z 29 czerwca

Un Horizonte / Compania de Paso

Tytuł spektaklu to hołd dla chilijskiego poety Vincente Huidobro, założyciela ruchu literackiego „creationismo”. Według niego poeta nie jest powołany do reprodukowania, lecz do stwarzania nowego języka, z jego własnym sposobem bycia. Punktem wyjścia dla chilijskich artystów była chęć porzucenia tego, co już potrafią – pokazywania „dobrej sztuki cyrku”. Celem stało się połączenie technicznego mistrzostwa z prawdziwymi emocjami i odnalezienie bezpośredniej drogi do komunikowania się z widownią.
Park Wieniawskiego, 29, 30 czerwca, godz. 22.30, wstęp wolny

NOWE SYTUACJE

Błąd / Darek Foks, Jerzy Jarniewicz, Marcin Sendecki, Andrzej Sosnowski i Agnieszka Wolny-HamałkoHAMKAŁO /
Wiersze czterech poetów i poetki wyświetlone zostaną na poznańskich blokach. Teksty łączy „błąd” – jako dekonstrukcja, dewastacja, destabilizacja. Jako żart. Jako zniesienie starego. Wytrącanie z kolein myślenia i działania. Jako nowy początek.
Wieżowce, 30 czerwca, 1–3 lipca, godz. 22, wstęp wolny

Fundament Ruina/ Anna Czarnota i Mika Grochowska

Artystki znalazły w centrum Poznania miejsce opuszczone, zaniedbane, biedne. Stworzą w nim instalację, która pomoże przywrócić miastu tę zapomnianą przestrzeń. Projekt nie powstanie jednak bez pomocy widza. Działanie lub jego brak zdecydują, czy miejsce się zmieni. Zatem to biorący udział w akcji mieszkańcy będą mogli wpłynąć na to, jak wygląda przestrzeń wokół nich. Będą mogli realnie zbudować/odbudować miejsce dla siebie.
Stadion im. E. Szyca, 25–30 czerwca, 1–3 lipca, godz. 12, wstęp wolny

Kolacja z kanarkiem / MASH / HER / DIP

Martwa natura to wir obecności i trwania zamknięty w jednym momencie. Tylko odbiorca wprawia w ruch tę zamarłą machinę sensu. „Kolacja z kanarkiem” odwołuje się do mieszczańskich zwyczajów spotkań towarzyskich, zwłaszcza tych kojarzonych ze stereotypem Poznania, oraz wielkopolskich tradycji kulinarnych.
kolacjazkanarkiem@malta-festival.pl, 27 czerwca, godz. 19

Kolacja z kanarkiem (część druga) / MASH / HER / DIP / Jan Zamojski

Co zdarzyło się 27 czerwca w poznańskiej kamienicy? Kolacja z kanarkiem część druga to projekcja filmu-obrazu (czas trwania ok. 40 minut). Pozwalamy jeszcze raz, chociaż na innych zasadach – bez ryzyka, ale i bez możliwości smakowania – uczestniczyć w rzeczywistości wykreowanej przez artystów.
Pasaż Kultury, 1 lipca, godz. 18, wstęp wolny

Notatnik Poznania / Michał Górczyński, Patryk Tik Tak

Wychodzę z pociągu, przechodzę przez wiadukt, potem ulicami Poznania idę do przejścia podziemnego Kaponiera, gdzie spotyka się historia podróży przez miasto z miejscem koncertu. Idea tego projektu wyrasta z chęci opowiedzenia w sposób abstrakcyjny sposobu zwiedzania nieznanego sobie miasta. Przewodnik przetwarza informator turystyczny na muzyczną partyturę...
Rondo Kaponiera (przejście podziemne), 25–27 czerwca, godz. 21, wstęp wolny

Odkrycie fresku w fabryce konserw / Michał Stachyra

Projekt dotyczy odkrycia fresku w miejscu publicznym. Oto dzięki szczęściu i przypadkowi ze ściany odpadł fragment tynku, odsłaniając fresk sprzed kilkuset lat. Pomimo nie najlepszego stanu, w jakim się zachował i koniecznej restauracji przez konserwatora, ujawnia historię, która świetnie nawiązuje do wydarzeń dni dzisiejszych
ul. Wilkońskich/ Dąbrowskiego 129, 25–30 czerwca, 1–3 lipca godz. 10, wstęp wolny

100 Najbogatszych Polaków „Forbesa” 2021

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie