Ostatni etap modernizacji linii z Poznania do Piły

Artykuł sponsorowany
Most nad Wartą,  autor: Anna Hampel, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Most nad Wartą, autor: Anna Hampel, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Most nad Wartą, autor: Anna Hampel, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jeszcze w tym roku zakończy się modernizacja linii kolejowej nr 354 między Poznaniem a Piłą. Ze stolicy Wielkopolski do Piły dojedziemy w 80 minut, czyli o 40 minut krócej niż dotychczas. Nowoczesna infrastruktura pasażerska oraz nowe przystanki na trasie poprawią ofertę kolei dla mieszkańców Wielkopolski.

Nowe perony i tory
Od września 2017 roku wymieniono ponad 90 km torów, 68 rozjazdów oraz nawierzchnię drogową na 50 przejazdach kolejowo-drogowych. Zmodernizowano 3 mosty oraz 2 wiadukty. Wyremontowano już 23 perony na stacjach i przystankach: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Oborniki Wlkp., Rożnowo, Parkowo, Rogożno Wlkp., Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Budzyń, Ostrówki, Chodzież, Milcz, Dziembówko i Piła Kalina. Perony wyposażono w antypoślizgową nawierzchnią z liniami prowadzącymi ułatwiającymi poruszanie się osób niewidomych lub niedowidzących. W końcowym etapie modernizacji na peronach zostaną zamontowane elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, wiaty ochronne, tablice informacyjne.

- Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei. Województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans. Pasażerowie wracają na polską kolej: 310 mln pasażerów w ub. roku. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Już teraz pociągi pospieszne między Poznaniem a Piłą jadą kwadrans krócej.

Inwestycja wchodzi w ostatnią fazę

Rozpoczął się ostatni etap modernizacji linii. W tym roku zostanie wymienionych około 40 km torów między Poznaniem a Obornikami oraz między Dziembówkiem a Piłą. Prace zakończą się w czerwcu bieżącego roku. Równolegle będą kontynuowane remonty 90 obiektów inżynieryjnych oraz wymiana nawierzchni drogowej na części przejazdów kolejowo-drogowych. Na odcinku jednotorowym między Obornikami a Dziembówkiem wymieniono nawierzchnię drogową na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych. Natomiast na odcinkach dwutorowych między Poznaniem a Obornikami i Dziembówkiem a Piłą, wymiana tej nawierzchni zostanie zakończona wraz z zakończeniem prac torowych.

W tym roku rozpoczęła się przebudowa przystanku Wargowo oraz stacji kolejowej w Pile. Na stacji Piła Główna obecny peron nr 3 będzie przebudowany w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Wyremontowane zostanie przejście podziemne, w którym zainstalowana winda ułatwi dojście na peron.

Natomiast w Chodzieży, oprócz modernizacji peronów i przejścia podziemnego, zostaną przebudowane dwa wiadukty drogowe.

Kontynuowana jest budowa przystanków kolejowych w nowych lokalizacjach: Poznań Podolany, Złotkowo, Złotniki Grzybowe oraz Bogdanowo. Po zakończeniu prac mieszkańcy otrzymają nowe, wygodne i bezpieczne połączenie do centrum Poznania.

Bezpieczeństwo na szlaku kolejowym zapewnią nowoczesne, cyfrowe systemy sterowania ruchem kolejowym. Kontynuowana jest budowa dwóch Lokalnych Centrów Sterowania w Poznaniu i Pile.

Szybkie i komfortowe podróże

Na całym modernizowanym odcinku linii z Poznania do Piły 22 stacje i przystanki będą wyremontowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wygodę oraz bezpieczeństwo pasażerom zapewniają nowe, wyższe perony z estetycznymi wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi i oświetleniem.

Dzięki modernizacji najszybsze pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h, natomiast towarowe do 80 km/h. To znacząco skróci podróż między Poznaniem a Piłą.

Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym nie tylko poprawią bezpieczeństwo na szlaku, ale również zwiększą przepustowość linii. To zaś oznacza możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów.

Wartość inwestycji wynosi około 500 mln zł, z czego około 425 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na chodziez.naszemiasto.pl Nasze Miasto