W celu osiągnięcia założonego celu, grupa 18 uczniów musiała opanować podstawy programowania w języku Python, wykorzystując do tego m.in. treści przekazane przez nauczycieli informatyki i przedmiotów zawodowych elektrycznych: bramki logiczne oraz algebra Boole'a. Wszystko to posłużyło do sterowania instalacją elektryczną z wykorzystaniem zaprogramowanych robotów.
Projektem zainteresowało się kilkoro rodziców uczniów Szkoły Hipolita, którzy dostrzegli możliwość komercyjnego zastosowania pakietu Lego Education Spike Prime.
W holu szkoły dotychczasowe efekty projektu prezentowali uczniowie klasy 2 Technikum E w zawodzie technik elektryk: Kacper Jułkowski i Nikodem Kubacki. Rozmawiali z rodzicami oraz demonstrowali w tabletach przykładowe układy logiczne w języku Python, a także roboty wykonane z klocków Lego, do których dołączono elementy inteligentnej instalacji elektrycznej. Nawiązała się dyskusja, czy przy ochronie katodowej torów kolejowych lepiej sprawdzą się czujniki z mikrokontrolerami Arduino, czy też analogiczne elementy z zestawu Lego Education Spike Prime.
Jeden z rodziców zwracał uwagę na fakt, że przy oświetleniu zewnętrznym wykorzystuje się zwarty zestaw trzech czujników i przekaźników (przekaźnik czasowy, czujnik ruchu oraz czujnik zmierzchu), natomiast w zestawie Lego Education Spike Prime każdy z tych elementów musi być użyty osobno.
Uwagę kolejnego z rodziców wzbudziło wykorzystanie czujnika siły przy konstruowaniu systemu antywłamaniowego. Niestety parametry czujnika z zestawu Lego Education Spike Prime nie pozwalają na jego komercyjne użycie, bowiem masa człowieka jest zbyt duża i ewentualne nadepnięcie na ten czujnik groziłoby jego zniszczeniem.
O zaletach programowalnych robotów z pakietu Lego Education Spike Prime dowiedzieli się również ósmoklasiści, którzy ostatnio odwiedzili Szkołę Hipolita.
Uczniowie klasy 2 Technikum w zawodzie technik elektryk przedstawili na tabletach zasady programowania robotów w języku Python. Następnie, po wgraniu napisanego programu do huba, pokazali możliwości sterowania robotami, w których zastosowano różnorakie przekaźniki i czujniki. Uczniowie ostatnich klas podstawówki często po raz pierwszy dowiedzieli się, że stosowany na co dzień sprzęt domowy można zaprogramować w sposób użyteczny dla siebie, a cała operacja nie należy do szczególnie skomplikowanych.
Kilkunastu uczniów z różnych podstawówek wprost stwierdziło, że od września wybiera się do szkoły Hipolita na kierunek Technik Elektryk. Inni wyrazili zainteresowanie udziałem w zajęciach pozalekcyjnych dotyczących programowania robotów z zestawu Lego Education Spike Prime. Wielu uczniów było zawiedzionych faktem, że do tej pory w ich szkołach programowania albo nie uczono, bądź też traktowano je po macoszemu – niejako na „doczepkę”.
Pojawiły się również pytania o praktyczne zastosowanie programowalnych robotów w inteligentnej instalacji elektrycznej. Ósmoklasiści zastanawiali się, w jaki sposób czujnik ruchu reaguje na sygnał przesyłany przez mięśnie człowieka. Uczniowie biorący udział w projekcie tłumaczyli każdej z grup, że wyposażenie pakietu Lego Education Spike Prime można rozszerzyć o kolejne zestawy, a występujące w nich podzespoły nie odbiegają jakością od urządzeń oferowanych na co dzień w sklepach.
Przed grupą uczniów Szkoły Hipolita biorących udział w projekcie pozostał ostatni etap: eksploatacja drukarki 3D do druku elementów wykorzystywanych w szkole.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?