Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S11 w powiecie chodzieskim: Raport z konsultacji na temat przebiegu drogi w ogniu krytyki obrońców Papierni

Anna Karbowniczak
Anna Karbowniczak
Podsumowanie konsultacji z mieszkańcami w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S11 zajęło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ponad rok. Mimo to działacze "Alertu S-11", którzy bronili Gontyńca i Papierni, nie zostawili na raporcie suchej nitki

Po ponad roku od konsultacji z mieszkańcami w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S-11, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła raport podsumowujący ich efekty. Jak pamiętamy, sprawa budziła u nas bardzo duże kontrowersje, a dyskusja na temat możliwych wariantów budowy „ekspresówki” była niezwykle zaciekła.

Początkowo GDDKiA przedstawiła trzy wersje: pierwszą, zgodnie z którą chodzieski odcinek S-11 biegłby blisko Chodzieży i byłby najbliższy przebiegowi obecnej drogi krajowej; wariant nr 2 – biegnący w pobliżu Wyszyn, Gontyńca i Papierni, a więc mogący zagrozić terenom o wysokiej wartości przyrodniczej, oraz wariant 1 a – łączący oba ww. przebiegi od południowej strony masywu Gontyńca, w okolicach Podanina i Jacewka.

W dyskusji najwięcej miejsca zajęła ochrona obszarów leśnych w pobliżu Gontyńca i Papierni, gdzie - jak podkreślano – znajdują się stanowiska orła bielika, występują żółwie błotne, kumaki nizinne i piękne okazy drzew, m.in. 500-letnia lipa. Ostatecznie po sprzeciwie ze strony mieszkańców GDDKiA zdecydowała się na wprowadzenie korekt przebiegu wariantów 1a i 2 w rejonie Papierni, w celu ochrony tych terenów.

Teraz działacze „Alertu S-11”, którzy bronili Papierni i zapowiadali, że jeśli będzie trzeba, są gotowi zorganizować akcję na miarę walki o Dolinę Rospudy, przyjrzeli się raportowi z zeszłorocznych konsultacji. Wynika z niego, że największe poparcie społeczne zyskał wariant numer jeden. Sam raport – zdaniem działaczy – zawiera jednak sporo błędów.

Prawie 900 głosów mieszkańców, którzy wyrazili w ankietach sprzeciw wobec wszystkich wariantów, zostało de facto wyrzuconych do kosza. W raporcie można przeczytać, że postulat ten nie zostanie uwzględniony podczas dalszych prac studialnych, choć ankiety dopuszczały możliwość zaznaczenia wszystkich trzech wariantów na „nie” - tłumaczy Piotr Kozierowski z „Alertu S-11”. I dodaje, że nie jest to jedyny problem.

- Naszym zdaniem jednym z największych błędów było to, że odcinek między Ujściem a Rogoźnem był rozpatrywany jako całość. Należało podzielić go na gminy, bo przecież wariant o tym samym symbolu (1, 1a 2) może mieć w Chodzieży zupełnie inne znaczenie, niż na przykład w Ryczywole czy Rogoźnie – wyjaśnia.

Mówi również, że gdyby Generalna Dyrekcja od początku posłuchała uwag i zmodyfikowała przebieg S11 w rejonie Papierni, to wyniki głosowania na pewno byłyby zupełnie inne.

Zdaniem Piotra Kozierowskiego bardzo źle się stało, że konsultacje odbyły się jedynie w gminie Chodzież, a nie zorganizowano ich w samej Chodzieży.

- Droga ma przebiegać przez teren gminy, ale będzie miała ogromny wpływ na życie miasta, które choć nie posiada terenów inwestycyjnych, to jego największym atutem jest położenie i walory przyrodniczo - krajobrazowe – podkreśla. - Rejony Gontyńca i Papierni są naturalnie powiązane z miastem i stanowią dla niego najważniejsze zaplecze rekreacyjno-wypoczynkowe.

„Alert S-11” opracował własną odpowiedź na raport GDDKiA. Działacze przesłali jej treść do Generalnej Dyrekcji i czekają na jej stanowisko.

S11 w powiecie chodzieskim: Raport z konsultacji na temat pr...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chodziez.naszemiasto.pl Nasze Miasto