Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Policjanci i seniorzy debatowali o bezpieczeństwie na chodzieskich ulicach

Marek Wolski
Marek Wolski
Komenda Powiatowa Policji w Chodzieży zorganizowała debatę społeczną poświęconą bezpieczeństwu seniorów w ruchu drogowym. Spotkanie „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie – możesz mieć na nie wpływ” odbyło się w Centrum Aktywności Seniora WIGOR.

Od początku tego roku na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Chodzieży doszło do siedmiu wypadków drogowych z udziałem pieszych, w których zginęły dwie osoby, a pięć odniosło obrażenia.

Celem naszego spotkania było przekazanie seniorom informacji o aktualnych przepisach w ruchu drogowym oraz o zagrożeniach, na które narażeni są piesi. Dbanie o ich bezpieczeństwo i docelowo obniżenie liczby zdarzeń drogowych, w tym przede wszystkim potrąceń, których w ostatnim czasie na terenie naszego powiatu było dość dużo

– mówi pierwszy zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Chodzieży mł. insp. Przemysław Kozioł.

Policja zorganizowała debatę społeczną również po to, aby poznać oczekiwania mieszkańców Chodzieży i okolic oraz wysłuchać ich spostrzeżeń.

W pierwszej części debaty w Centrum Aktywności Seniora WIGOR, st. asp. Beata Luberska, kierownik Ogniwa Ruchu Drogowego chodzieskiej Policji, omówiła bezpieczeństwo w ruchu drogowym na terenie powiatu.

Uczestnicy dowiedzieli się m.in. czego pieszy robić nie może.

To, że pieszy ma pierwszeństwo na przejściu, nie oznacza że może robić, co chce. Przed wejściem na przejście trzeba spojrzeć na to, co robi kierowca. To jest kwestia naszego bezpieczeństwa.

Czego zatem nie wolno pieszemu?

Pieszemu zabrania się

  • wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych
  • wchodzenia na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczającej widoczności drogi
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko
  • przebiegania przez jezdnię
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półpzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to po której stronie jezdni one się znajdują

St. asp. Beata Luberska na podstawie konkretnych przykładów pokazała, że te zakazy często łamane są w Chodzieży. M.in. gdy mimo zamykających się zapór na przejeździe kolejowym na ul. Ujskiej piesi próbują przejść przez tory, albo gdy przechodzą w niedozwolonym miejscu na ul. Wojska Polskiego, obok sklepu Rossmann, mimo znajdujących się tutaj łańcuchów oddzielających chodnik od jezdni.

Okazuje się, że nigdy na terenie powiatu chodzieskiego nie było tylu wypadków z udziałem pieszych, jak w ciągu ostatnich 8-9 miesięcy.

Za każdym razem analizujemy te sytuacje. Główną przyczyną w naszej ocenie w wielu przypadkach jest błąd pieszego lub nieuwaga kierowcy. W trakcie tej debaty chcieliśmy uczulić pieszych uczestników ruchu drogowego na to, że mimo iż są „na prawie”, to przed wejściem na przejście dla pieszych, muszą zwracać uwagę czy kierujący pojazdem w sposób odpowiedni reaguje, czy widzi ich zachowania i czy stosuje się do przepisów, a więc czy przepuszcza pieszych na przejściu dla pieszych

– wyjaśnia mł. insp. Przemysław Kozioł.

W dalszej części spotkania st. asp. Beata Luberska przedstawiła znajdujące się w Chodzieży newralgiczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych i omówiła je z punktu widzenia pieszego oraz kierowcy.

Przejścia dla pieszych, na których zarówno piesi, jak i kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność znajdują się m.in.:

  • w środkowej części ul. Kościuszki, obok sklepu spożywczego
  • obok I Liceum Ogólnokształcącego na ul. Żeromskiego
  • przed skrętem z ul. Piekary w ul. Raczkowskiego
  • na ul. Raczkowskiego, przed wjazdem na Rynek
  • na ul. Żeromskiego przed wjazdem na pl. Kopernika
  • na skrzyżowaniu Zamkowej, Młyńskiej, Staszica i Grudzińskich przy Lidlu
  • na ul. Zwycięstwa przy Biedronce
  • w wąskim wjeździe z ul. Kościuszki na pl. Kopernika (w tym miejscu wkrótce ma pojawić się ograniczenie prędkości do 30 km/h)

Jako najbardziej niebezpieczne skrzyżowanie w powiecie chodzieskim kierowniczka Ogniwa Ruchu Drogowego w KPP w Chodzieży wskazała skrzyżowanie Kościelnej, Malepszego i Krótkiej przy kościele pw. św Floriana. Mówiła też o błędach popełnianych przez rowerzystów na ul. Mostowej, którzy ignorują znak „Stop” przed wiaduktem.

Druga część debaty poświęcona była Krajowej Mapie Zagrożeń, aplikacji Moja Komenda oraz programowi WIBEROO, w którym można bezpłatnie oznakować rower. Te zagadnienia szczegółowo omówił asp. Dariusz Szęfel.

Krajowa Map Zagrożeń to – jak nazwa wskazuje – mapa, na której każdy z nas może wskazać zagrożenia występujące w pobliżu naszego miejsca zamieszkania.

Ma to nam pomóc w odpowiednim rozmieszczeniu patroli i lokalizowaniu zagrożeń. Policjanci mają ściśle określony czas, aby sprawdzić występowanie takiego zagrożenia. Jeżeli zostanie potwierdzone, to dążymy do jego wyeliminowania, jeśli nie występuje, wówczas znika z mapy. Można jednak to zagrożenie dodać ponownie, jeśli państwo dalej widzą jego występowanie

– mówił do uczestników spotkania asp. Dariusz Szęfel.

Aplikacja Moja Komenda to przede wszystkim wygodna pomoc w kontakcie z każdą komendą czy komisariatem na terenie kraju. Aplikacja ta zawiera w sobie m.in. nawigację, która może doprowadzić do najbliższej jednostki Policji.

WIBEROO – Wielkopolski Bezpieczny Rower – to program, dzięki któremu można bezpłatnie oznakować swój rower i wprowadzić do bazy danych.
Najbliższe znakowania rowerów w Chodzieży odbędą się:

  • 28 października
  • 25 listopada
  • 20 grudnia

W trzeciej części debaty jej uczestnicy zadawali pytania przedstawicielom chodzieskiej Policji i wskazywali konkretne problemy, z którymi się borykają. Dotyczyły one m.in. użytkowników ulic Zdrojowej, Dąbrowskiej, Wyszyńskiego oraz Zacharzyna i Słomek. Wszystkie uwagi zostały skrupulatnie zanotowane. Mają być przekazane dzielnicowym oraz zarządcom poszczególnych dróg.

Na koniec uczestnicy zostali poproszeni o wypełnienie anonimowych ankiet, otrzymali elementy odblaskowe, mogli też zapoznać się z wydawnictwami poświęconymi bezpieczeństwu seniorów.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chodziez.naszemiasto.pl Nasze Miasto