Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwsze dni po powrocie do szkół - refleksje nauczycieli z powiatu chodzieskiego

Dariusz Olejniczak
Dariusz Olejniczak
Dobra Szkoła w Ratajach
Dobra Szkoła w Ratajach Agnieszka Ambrożuk
Jak minęły pierwsze dni nauki stacjonarnej w szkołach podstawowych powiatu chodzieskiego? Jakie refleksje na temat powrotu uczniów do szkolnych sal mają ich nauczyciele?

Szkoła Podstawowa nr 3 w Chodzieży

Bardzo wiele swoich istotnych refleksji przekazała nam Justyna Wiśniewska – wychowawca klasy 1a:

Najmłodsze dzieci z klas I-III w większości źle znosiły naukę zdalną. W piątki były tak bardzo zmęczone, że niewiele już kojarzyły. Rodzice bardzo angażowali się w codzienną pracę z pierwszakiem. Uczniowie często się przekrzykiwali, łatwo było zgubić ucznia nieśmiałego. W przypadku małych dzieci nauka jest zabawą, a im więcej zabawy, tym więcej nauki. Wcześniej też maluchy słyszały od rodziców, że siedzenie przed komputerem nie jest wskazane, a teraz uczyły się, siedząc godzinami. Wytwory pracy nie zawsze można było zaprezentować przed kamerką, czasem należało je odesłać. To dla dzieci trudne. Poza tym miały potrzebę włączania kamerki, bo łaknęły kontaktu z rówieśnikami i z panią. Obserwowałam labilność emocjonalną, rodzice wspominali o problemach z zasypianiem.

Uważam, że brak kontaktów społecznych, szkolnych, z rówieśnikami bardzo źle wpływał na pierwszaków. U tak małych dzieci ważny jest „analogowy” trening mózgu, ręczne prace wykonywane przed ekranem wspólnie z nauczycielem: wydzieranki, wyklejanki, pisanie, rysowanie, dotykanie różnych faktur. To starałam się z dziećmi ćwiczyć.

Dzisiaj, po powrocie do nauki stacjonarnej, niektóre dzieci nie mają właściwie utrwalonych umiejętności pisania liter, które poznały w pierwszych miesiącach nauki. Zamiast działań polisensorycznych, wielozmysłowych jak np.: układanie liter z drucików, pisanie paluszkiem zanurzonym w mące, układanie ,,cegiełek” itp. pani przekazywała informacje tylko za pośrednictwem monitora. W klasie był zawsze czas i miejsce na tego typu zabawy edukacyjne i on musi wrócić! Toteż dziś z powodu braku wielokrotności powtórzeń materiału podczas pracy zdalnej (a tak zapamiętuje i uczy się mózg) oraz braku możliwości, zastosowania właściwych ćwiczeń wspomagających lepsze zapamiętywanie, nauki przez zabawę i ruch, zdarza się że pierwszoklasiści mają jeszcze trudności np. z głoskowaniem, czy też podziałem wyrazu na sylaby. Wskutek nauki zdalnej uwypukliły się nierówności klasowe. Na szczęście, zaległości u małych dzieci można szybko nadrobić.

Z wielką radością i optymizmem uczniowie wrócili do szkół. Nie mogą się ze sobą ,,nagadać”, nie umieją się sobą nacieszyć. Chcą się bawić i być blisko siebie. Dzieci trafiły do szkoły w najbardziej gorącym okresie roku szkolnego – dwa miesiące przed jego zakończeniem.

Klasa daje rozmaite możliwości rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego. Teraz wielka rola nauczycieli- wychowawców, aby przywrócić kontakt między swoimi podopiecznymi, pomagać, nadrabiać zaległości i utrzymać jak najlepsze relacje z dziećmi. Obyśmy już nigdy nie musieli wracać do nauki zdalnej!

Dobra Szkoła w Ratajach

Uczniowie klas 1-3 Dobrej Szkoły wrócili do edukacji stacjonarnej. Powrót wywołał potężną radość. Przede wszystkim wśród uczniów i nauczycieli. Dzieci stęsknione za kontaktami z rówieśnikami spędzają czas na twórczej współpracy i odbudowywaniu więzi. W Dobrej Szkole szczególnie zwracamy uwagę na relacje, bo bez relacji nie ma edukacji. Dlatego pierwsze dni rozpoczęliśmy od przytulania i budowania własnej wartości. A wykorzystując pokłady kreatywności, realizujemy wspólne działania. Takie działania pozwolą nam wspólnie i miło zakończyć ten dziwny rok szkolny - poinformowała nas Agnieszka Ambrożuk

Szkoła w Lipiej Górze

- Dzieci bardzo cieszą się z powrotu do szkoły - przekazała nam nauczycielka Marta Nowak. - Podczas tych kilku dni następuje odbudowywanie relacji rówieśniczej, oczywiście z zastosowaniem reżimu sanitarnego. Dbamy o wszechstronny rozwój intelektualny, fizyczny i psychiczny w celu przywrócenia przede wszystkim kondycji fizycznej i psychicznej dzieci. Siedzenie przed komputerem i brak ścisłego grafiku dnia, niestety, nie służyło dzieciom. Proponujemy dzieciom szereg zajęć o charakterze rozwijającym i wzmacniającym. Na przykład dokarmialiśmy ptaki. 7 maja udało nam się także w uroczysty sposób obchodzić Dzień Patrona Szkoły.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chodziez.naszemiasto.pl Nasze Miasto