Agnieszka Ambrożuk - Szkolny Koordynator Budzącej Się Szkoły
W powszechnym odczuciu jesteśmy niezadowoleni z polskiego systemu edukacji. Jedni oczekują odgórnych rozwiązań inni inicjują oddolne zmiany sprzyjające rozwojowi edukacji.
Przykładem tego ostatniego rozwiązania jest ogólnopolska inicjatywa ”Budząca się szkoła”. Jej celem jest budowanie edukacyjnego środowiska sprzyjającego edukacji. Jedną z takich placówek, która po dwóch latach starań, dołączyła do tej inicjatywy jest Niepubliczna Szkoła Podstawowa - Dobra Szkoła z Rataj k. Chodzieży. W Polsce działa już 125 takich szkół
27 kwietnia Dobra Szkoła w Ratajach wraz z Fundacją „Budząca się Szkoła” zorganizowała ogólnopolskie Spotkanie Inspirujące Budzącej się Szkoły. Z propozycji spotkania skorzystało 70 uczestników z całej Polski (nawet ze szkół oddalonych o 500 km). W I części spotkania uczestnicy zapoznali się z nowymi metodami pracy ratajskiej szkoły.
Druga część spotkania odbyła się w świetlicy wiejskiej, udostępnionej szkole, dzięki uprzejmości wójt Gminy Chodzież Kamili Szejner. Nauczyciele i dyrektorzy uczestniczyli w prelekcjach: dr Marzeny Żylińskiej zatytułowanej „Jak sposób oceniania i poprawiania błędów wpływa na motywację do nauki” oraz dyrektorek Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Grudziądzu: Małgorzaty Modliborskiej i Magdaleny Tuszyńskiej „Jak zmienialiśmy i zmieniamy naszą szkołę”, które pokazały efekty jakościowej zmiany ruchu Budzącej się Szkoły.
Dr Marzena Żylińska jest Prezesem Fundacji Budzącej się Szkoły, zrzeszającej szkoły które chcą być “w drodze”, edukacyjnych zmian. Jej zdaniem polska edukacja musi zmienić się od dołu:
Już dawno wiemy, że stawianie jedynek nie zachęca uczniów do nauki, bo gdyby tak było mielibyśmy samych najlepszych uczniów. To nie nauczyciele stworzyli polski model szkoły do której dzieci niechętnie chodzą, ale to nauczyciele mogą go zmienić.
Sposobem na wprowadzenie nowej kultury edukacyjnej jest jej zdaniem zmiana w samej szkole: Każda szkoła robi to na swój sposób. Od wprowadzenia metody „zielonego ołówka”, od ograniczenia jedynek na rzecz oceny: „jeszcze nie”. Nie ma jednego programu i nie ma jednego modelu dobrej szkoły. Najważniejsze, by zmiany wprowadzać przy akceptacji szkolnej społeczności, także dzieci. Musimy nauczyć młodych ludzi współpracy, a nic nie działa tak dobrze, jak przykład współpracujących z sobą dorosłych.
Inicjatorką włączenia szkoły do ruchu Budzącej Się Szkoły była Prezes Stowarzyszenia Dobra Szkoła, Aleksandra Szajowska:
Chcieliśmy zrobić szkołę, która jest inna. Impulsem do zmian było spotkanie z Anną Szulc (nauczycielką matematyki w LO w Zduńskiej Woli, autorką książki: „Nowa Szkoła”). Wskazała ona nam kierunek, w jakim możemy podążać. Za jej sugestią rozpoczęliśmy współpracę z Fundacją „Budząca się Szkoła” Marzeny Żylińskiej.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?