Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GDDKiA: chodzieska Papiernia i Trojanka są niezagrożone

Bożena Wolska
Bożena Wolska
Jak poinformowano nas w GDDKiA Odział w Poznaniu, dokonano zmian w wariantach przebiegu S-11 i obecnie cenne krajobrazowo Papiernia i Trojanka są niezagrożone.

Wkrótce minie rok (w marcu), gdy w powiecie chodzieskim odbyły się dwa spotkania konsultacyjne w Milczu i Budzyniu zorganizowane przez GDDKiA i trzecie (w czerwcu) zanspirowane przez mieszkańców w Chodzieży, w sprawie ewentualnego przebiegu drogi ekspresowej S-11. Szczególnie w Chodzieży było wiele głosów o konieczności ratowania przyrody wokół Gontyńca. Jak obecnie sprawa wygląda?

- W związku z licznymi głosami (wyrażonymi podczas konsultacji społecznych, które odbyły się w marcu 2019 r., a także w złożonych w ramach spotkań informacyjnych ankietach) dotyczącymi poprowadzenia drogi S11 z ominięciem Papierni i Trojanki informujemy, że GDDKiA podjęła stosowne kroki, aby wprowadzić korektę przebiegu wariantów 1a i 2 w celu ochrony tych terenów - wyjaśnia Marcin Kucharczak, zastępca naczelnika Wydziału Zamówień Publicznych poznańskiego oddziału GDDKiA. - Korekta wariantu 1a i 2 została wprowadzona na odcinku od początku opracowania do projektowanego węzła drogowego „Chodzież” - czyli przecięcie projektowanej drogi ekspresowej S11 z drogą wojewódzką nr 183.

Obecnie, jak się okazuje, GDDKiA jest w trakcie opracowywania Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ), którego jednym z elementów jest wielokryterialna ocena porównawcza projektowanych wariantów, mająca na celu wskazanie najkorzystniejszego pod kątem technicznym, ekonomicznym, społecznym oraz środowiskowym wariantu.

Na końcowym etapie STEŚ odbędą się Posiedzenia Zespołu oraz Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI oraz KOPI). Obradujący wskażą wariant przebiegu drogi, który we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedstawiony zostanie jako wariant preferowany do realizacji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) ostatecznie zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne drogi.

Przewiduje się, że wybór wariantu preferowanego do DŚU - zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI nastąpi w czwartym kwartale 2020roku. Natomiast przewidywany termin uzyskania DŚU (wybór wariantu do realizacji) to IV kwartał 2021 roku.

Przypomnijmy, w założeniu droga ekspresowa S11 ma łączyć Pomorze Środkowe (Koszalin) z aglomeracją Śląską. Ma mieć 600 kilometrów długości. Obecnie gotowe jest 120 km, kolejne 32 km w realizacji, a na 48 km ogłoszono przetargi.

GDDKiA szacuje, że oddanie do użytku kierowców ostatnich odcinków S11 mogłoby nastąpić w 2028 roku. Wtedy na pokonanie trasy z Kołobrzegu do Piekar Śląskich, czyli skrzyżowania z drogą A1, potrzebne będzie około pięciu godzin.

W Wielkopolsce S11 połączy drogą szybkiego ruchu miasta na trasie: Okonek - Jastrowie - Piła - Ujście - Oborniki - Poznań - Jarocin - Ostrów Wielkopolski - Kępno. Dziś gotowych jest pięć fragmentów, czyli 76 km nowej trasy. Dwa znajdują się w okolicy Poznania i wyprowadzają ruch na północ i południe od miasta z autostrady A2. Dodatkowo zbudowane są trzy obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i pierwszy etap obwodnicy Kępna. W realizacji jest drugi odcinek i ma być gotowy jesienią przyszłego roku.

Obecnie powstające odcinki S11 kosztują 900 mln złotych. Koszt pozostałej części trasy ma wynosić... 15 mld zł. Nie mieści się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chodziez.naszemiasto.pl Nasze Miasto