To ma być kolejny krok - po funkcjonujących już elektronicznych zwolnieniach - ku informatyzacji polskiej służby zdrowia. Od stycznia 2020 roku wszystkie recepty powinny być wystawiane tylko w postaci elektronicznej - z kilkoma ściśle określonymi wyjątkami.
W Chodzieży lekarze zaczęli niedawno „przymierzać się” do nowego systemu. W przychodni Medicus e-recepty wystawiają swoim pacjentom lekarze rodzinni: Tadeusz Mehl, Łukasz Kiełczawa i Michał Andrzejczak. Ten ostatni uważa, że wprowadzenie elektronicznych recept do dobry ruch, bo pozwoli na uszczelnienie systemu.
- Płatnik, czyli NFZ, będzie miał większe możliwości jeśli chodzi o nadzór i kontrolę. Z kolei dla lekarzy to też pewna wygoda, bo receptę można wystawić na 365 dni. Zmniejszy się liczba „pustych wizyt”, czyli osób, przychodzących tylko po recepty - ocenia Michał Andrzejczak.
Minusem jest natomiast to, że starsi lekarze mogą mieć problem z obsługą systemu informatycznego oraz że oprogramowanie działa wolno i często ulega awariom.
- W tym samym programie wystawiamy też e-zwolnienia. Kiedy ostatnio przez trzy dni system nie funkcjonował, sparaliżowało to pracę przychodni - dodaje Michał Andrzejczak.
E-recepta, czyli recepta elektroniczna, to cyfrowa wersja dotychczasowej recepty „papierowej”. Do jej wystawienia, podobnie jak w przypadku recepty tradycyjnej, uprawnieni są lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, położne oraz felczerzy i starsi felczerzy. Wszystkie podmioty wykonujące działalność leczniczą muszą do końca roku zarejestrować się w systemie elektronicznym, umożliwiającym realizację e-recept. Apteki i punkty apteczne przygotowywały się do tego już w 2018 roku.
E-recepta nie jest drukowana, lecz udostępniana poprzez system informatyczny aptece, do której uda się pacjent w celu zakupu leków. Pacjent, na zakończenie wizyty, może otrzymać powiadomienie o wystawionej e-recepcie w postaci e-maila lub SMS zawierającego 4-cyfrowy kod dostępu, który wraz z numerem PESEL pozwoli na realizację e-recepty w aptece.
W celu otrzymywania i wyboru formy powiadomień należy założyć Internetowe Konto Pacjenta (IKP). To bezpłatna aplikacja internetowa, za pośrednictwem której można uzyskać dostęp do informacji o swojej elektronicznej dokumentacji medycznej. Jest ona dostępna pod adresem www.pacjent.gov.pl. Założenie konta w IKP nie jest konieczne do samego otrzymania e-recepty.
Niedawno pojawiła się jeszcze jedna możliwość dostępu do e-recept - poprzez usługę „eRecepta” dostępną w bezpłatnej aplikacji na smartfony pod nazwą „mObywatel”. Dzięki niej można pobrać, przeglądać oraz zrealizować w aptece otrzymane e-recepty. Po uruchomieniu usługi „eRecepta” na ekranie smartfona wyświetlą się dostępne, niezrealizowane recepty elektroniczne. Po wybraniu jednej z nich, aplikacja wyświetli jej szczegółowe dane.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?