Chodzieżanin radzi: Jak być w dobrej formie? CZ. I - SPORT

ANK
Rozpoczynamy cykl artukułów, w ramach którego będziemy podpowiadać naszym czytelnikom jak zadbać o zdrowie, urodę i kondycję. W tym tygodniu piszemy o ruchu: co należy ćwiczyć i jak często, aby być w dobrej formie i przez przypadek sobie nie zaszkodzić?

Aktywność fizyczną można, a nawet trzeba uprawiać w każdym wieku. Aby była ona jednak dla nas kluczem do zdrowia i sprawności, powinniśmy robić to „z głową”. Inaczej na wysiłek zareaguje organizm 20-latka, inaczej - 40-latka, a jeszcze inaczej 60-latka. Jak i co zatem ćwiczyć, aby poprawić kondycję i przez przypadek sobie nie zaszkodzić?

Ostrożnie szacujmy swoje możliwości
Marek Kujawa - internista z chodzieskiego Szpitala Powiatowego, który posiada także uprawnienia do badania sportowców - podkreśla, że ruch powinien towarzyszyć nam przez całe życie. Każdy z nas z pewnością wiele razy słyszał powiedzenie, że „sport to zdrowie”.

Amatorskie, rekreacyjne uprawianie sportu nie tylko wpływa pozytywnie na sylwetkę i wydolność organizmu, ale również pomaga zapobiegać wielu chorobom.

- Do tematu trzeba jednak podchodzić z bardzo dużą rozwagą - przestrzega Marek Kujawa.

Organizm młodej osoby, która nie jest jeszcze obarczona żadnymi chorobami, powinien dobrze znieść nawet dość intensywny wysiłek. Z kolei ktoś, kto przez całe życie siedział za biurkiem i w wieku 45-ciu lat postanawia nagle zza niego wstać, nie powinien zapisywać się od razu na półmaraton.

- Takich sytuacji niestety nie brakuje, więc trudno się dziwić, że podczas zawodów dochodzi niekiedy do zasłabnięć, a nawet do wypadków śmiertelnych. Brak odpowiedniego przygotowania to jedna kwestia. Do tego jest jeszcze rywalizacja, chęć pokazania się z jak najlepszej strony przed znajomymi i rodziną, niekiedy również udowodnienia czegoś samemu sobie... - wymienia Marek Kujawa.

Na początek wystarczy nawet szybki spacer
Odpowiednio dawkowany wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa na pracę serca i układ krążenia, pozwalając zapobiegać wielu chorobom - takim jak np. choroba wieńcowa czy nadciśnienie. Poprawia się również działanie naszego układu oddechowego i nerwowego oraz nasze samopoczucie.

Co ciekawe, żeby utrzymać kondycję na przyzwoitym poziomie, wystarczy - jak mówi Marek Kujawa - ruszać się 4-5 razy w tygodniu przez około 30-45 minut.

- To może być jazda na rowerze, szybki spacer czy bieg. Żwawy 45-minutowy marsz pozwala jednorazowo spalić około 200 kilokalorii. Zakładając, że będziemy tak maszerowali 5 razy w tygodniu, to tygodniowo spalimy ok. 1000 kilokalorii. Pozwoli nam to utrzymać wagę i zachować sprawność. Jeśli natomiast sport ma nas odchudzić, to do tematu trzeba już podejść nieco inaczej i połączyć ruch z odpowiednim odżywianiem - tłumaczy chodzieski internista.

Najgorzej mają „niedzielni sportowcy”
Jaka dyscyplina będzie dla nas najbardziej odpowiednia? Jeśli mamy w tej kwestii wątpliwości, możemy zwrócić się z prośbą o poradę do lekarza „pierwszego kontaktu”.

- Osoba w średnim wieku, z dużą nadwagą, nie powinna zaczynać uprawiania sportu od biegania. Lepszy i znacznie mniej obciążający będzie w takim przypadku rower - radzi Marek Kujawa.

Jeśli do tej pory prowadziliśmy tzw. siedzący tryb życia, musimy stopniowo przyzwyczajać organizm do wysiłku. Na wszelki wypadek warto wykonać także badania.

- Mam na myśli ogólne badanie lekarskie i badanie EKG, a po 35. roku życia - EKG wysiłkowe. Trzeba sprawdzić, czy nie mamy przeciwskazań do poddawania naszego organizmu intensywnemu wysiłkowi, a takim będzie chociażby 10-kilometrowy bieg - tłumaczy internista.

Niestety - im jesteśmy starsi, tym bardziej powinniśmy dmuchać na zimne. W najlepszej sytuacji jest młodzież trenująca w klubach sportowych - zgodnie z prawem musi być ona bowiem poddawana regularnym badaniom lekarskim, które odbywają się co pół roku. Czuwają też nad nią wykwalifikowani trenerzy. Nie znaczy to jednak, że ludzie w średnim wieku czy seniorzy, którzy takiej opieki nie mają, powinni ograniczać ruch.

- Jeśli chodzi o sport wiek nie musi być barierą. Można być po 60-tce i skakać na bungee. Nie wolno jednak rzucać się od razu na zbyt głęboką wodę. Ważna jest również regularność - największą grupą ryzyka jeśli chodzi o przeciążenie organizmu czy urazy są tak zwani „niedzielni sportowcy” - mówi Marek Kujawa.

Sport dla 20, 40 i 60- latka
W naszym powiecie bez wątpienia najpopularniejszą dyscypliną sportową jest obecnie bieganie. Uprawiają je głównie osoby młode, chociaż jeden z najlepszych chodzieskich biegaczy Roman Kołodziejczyk startuje od niedawna w kategorii M-50. Żeby zacząć, wystarczą odpowiednie buty i... chęci. Motywacji i wsparcia można szukać w grupach nieformalnych, takich jak grupa PCH_RUN, której członkowie co środę wspólnie trenują na chodzieskiej promenadzie.

Ciekawą propozycją dla młodszych osób może być również crossfit. To program treningu siłowego i kondycyjnego, który spopularyzował u nas Bartosz Miłosek z Chodzieskiego Centrum Atletyki. Co ciekawe, w tym roku zaczął on prowadzić także zajęcia crossfitowe dla... dzieci. Wszystkie ćwiczenia są oczywiście dostosowane do ich wieku i możliwości.

Moda na zumbę nie jest już może tak duża jak jeszcze kilka lat temu, ale - jak mówi instruktor Tomasz Matz - zajęcia ruchowe przy latynoskiej muzyce wciąż cieszą się zainteresowaniem.

- Moja grupa liczy zwykle około 40 osób. Spotykamy się w poniedziałki, środy i piątki w sali gimnastycznej przy ul. Żeromskiego - mówi Tomasz Matz.

Zumbę tańczą głównie panie, ale na zajęciach pojawiają się także mężczyźni - głównie po to, żeby spróbować czegoś nowego. Najmłodsza uczestniczka ma 15 lat, najstarsze osoby są koło 60-tki. Tomasz Matz na bieżąco dobiera układy choreograficzne, tak, aby wszyscy byli w stanie czerpać jednakową przyjemność z tańca.

Dla osób, które wolą mniej dynamiczne aktywności, dobrym wyborem może być nordic walking i joga. Warto też wybrać się na jedną z licznych w naszym powiecie siłowni zewnętrznych.

W Szamocinie grupa kobiet spotyka się co pewien czas, aby wspólnie wykonywać ćwiczenia oparte o m.in. stretching i pilates. „Przewodzi im” żona burmistrza Małgorzata Kucner - z zawodu rehabilitantka, która obecnie jest już na emeryturze.

Dwa lata w kolejce do lekarza

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3